We zijn begonnen!

De eerste show is geweest en terwijl deze blog geschreven wordt (om 11.00u ’s ochtends de dag erna) zijn we alweer zes uur onderweg met de bus en rijden we over een eiland in de Gele Zee!

Maar laten we bij het begin beginnen.

Om 6.30u verzamelde de eerste groep zich bij Utrecht Centraal. Onder het genot van een mix-cd met Nederlandse knallers reisden we af naar Doetinchem, waar een groot deel van het orkest uit het oosten des lands werd opgepikt. De goody bags werden uitgedeeld en we gingen door naar Düsseldorf, waar de reis echt kon beginnen. Een aantal security-checks, wat koffie en een groepsfoto en door naar het vliegtuig. In het vliegtuig hadden we vooral de keuze uit Chinese films, maar gelukkig hadden we nog elkaar en een handjevol Engelse films. Even staan en de benen strekken is nog nooit zo gezellig geweest!

Na een korte overstap in Beijing kwamen we aan in Shanghai waar David en Lee (onze managers in China) en twee bussen ons op kwamen halen om naar het hotel te gaan. We hadden niet heel lang om even te wennen, want het was alweer tijd voor onze eerste show! Nog even lunchen, douchen en misschien een klein dutje en de bus stond klaar. De volgende stop: het theater van Keqiao.

Het eerste theater bood plaats aan meer dan 1000 mensen en na aankomst konden we even de zaal verkennen en alle instrumenten klaarzetten. Natuurlijk was iedereen moe na zo’n lange reis, met geen idee waar de zondag ervoor heen was gegaan en nauwelijks nog iets van China te hebben gezien, maar iedereen zette zich goed in om er wat van te maken! Na de soundcheck en het inspelen van de instrumenten hadden we nog even tijd om een banaantje en een broodje te eten en om stipt 19.00u Chinese tijd begon de show.

De muziek moest weer even in de vingers komen, maar the show went on en het publiek was enthousiast. Elke keer dat we een aantal songs hadden gespeeld kwam David op het podium om het publiek te vermaken en de show aan elkaar te praten. We wisten niet precies wat hij allemaal over ons aan het publiek vertelde, maar het zal vast goed zijn geweest, want het publiek reageerde met applaus en veel gelach na elke ‘xièxiè’ en ‘thank you.’

Direct na de show was er even tijd om met het publiek kennis te maken en foto’s te nemen. Voor velen een mooi moment om even het ego op te poetsen en te genieten van alle Chinese aandacht en selfies. In een restaurant net buiten het theater stond het avondeten al klaar (het was inmiddels half tien) en konden we genieten van alles wat China te bieden heeft aan lekker eten (eendentong, vis, gebakken groente en nog veel meer). Bij het avondeten kregen we de mededeling dat ook die nacht weer een van de korte variant zou gaan worden: om de boot naar het eiland van de volgende concertzaal te halen, moesten we om kwart voor vijf (4.45u!) met de bus vertrekken. Voordat we van die korte, maar dierbare, nachtrust konden gaan genieten, moesten we eerste nog 2 uur naar het hotel rijden. Gelukkig konden we ook nog even in de bus slapen, want om 4.15u ging de wekker!

Iedereen kwam gelukkig op tijd aan bij de bus en na weer een lange rit, konden we even fijn uitwaaien op de boot naar Shengsi. De stralende zon, frisse lucht en het mooie uitzicht deed iedereen merkbaar goed, en in de bus op het eiland zat de stemming er weer goed in! Bij het hotel kregen we weer een fijne lunch (met serveersters die foto’s van ons aan het maken waren terwijl we zaten te eten) en hadden we een paar uur de tijd om het eiland te ontdekken. Een aantal mensen ging nog even slapen, douchen of uitrusten en de rest liep een rondje over het eiland langs een tempel op de heuvel, een ietwat sterk ruikende markt met veel gedroogde vis en andere Chinese producten of het centrum van de stad waar de locals vooral op elektrische scootertjes of fietsen reden.

In de volgende blog vertellen we over onze tweede show in China en krijgen jullie weer een kijkje in het leven van artiesten op tour door het land van prachtige uitzichten, verwarrende tv en lekker eten.