En we gaan nog niet naar huis…

“En we gaan nog niet naar huis, nog lang niet, nog lang niet!” En zo kwam het dat we nu nog, op maandag om 4 uur ‘s middags, op het vliegveld in Frankfurt zitten. Na een achtbaan van emoties en vermoeidheidsniveaus zitten we nu al duimend te wachten dat de vlucht waarop we nu geboekt zijn wél vertrekt.

Het begon allemaal rond half tien op zondag bij het hotel in Shanghai. Daar werden Melvin en Antoine vijf minuten voor de bus zou vertrekken wakker waarna de groep toch in zijn geheel kon vertrekken naar het vliegveld. Op het vliegveld checkten we in, kochten we wat water en gaven we ons laatste geld uit aan dure vliegveld-souvenirs. We mochten nog wat langer uitrusten op het vliegveld en in een warm vliegtuig voordat we konden vliegen, omdat Lufthansa niet rekening had gehouden met de zomertijd, waardoor we twee uur later vertrokken.

Een impressie van de vlucht: vrije vallen van enkele tientallen meters, constante turbulentie, gegil van passagiers, sinaasappelsap door de lucht, gemene Russen met teveel alcohol op en een groepsmeeting bij de wc’s die toch opgebroken moest worden. Kortom: spannender (en meer YOLO) dan de droomvlucht die we ons hadden voorgesteld.

In Frankfurt kregen we te horen dat we onze vlucht naar Amsterdam nog makkelijk konden halen, dus we liepen snel naar de juiste gate. Onderweg zagen we wel al wat borden waarop stond dat de vlucht was geannuleerd, maar onze hoop op een snelle en goede vlucht was sterker. Bij de gate werd toch duidelijk dat de vlucht die avond niet door ging, dus gingen Arjan en Caroline in een lange rij staan om een nieuwe vlucht en een hotel te regelen voor de nacht.

Dat hotel was het Ramada in Niedernhausen, waar een stel zachte bedden, een goede nachtrust en daarna een heerlijk ontbijtbuffet op ons stonden te wachten. Na het ontbijt gingen we met de bus weer naar het vliegveld voor een nieuwe twist: de vlucht was wéér geannuleerd. Om toch positief te blijven zetten we Empire State of Mind in bij de gate, maar dat konden de mensen om ons heen toch niet zo waarderen: ze waren te druk bezig met hoe ze naar huis konden komen en daar zou een mooi liedje blijkbaar niet bij helpen.

We konden lunchen op kosten van Lufthansa en konden daarna voor de vijfde keer binnen 24 uur door de Duitse veiligheidscheck. Om verveling te voorkomen deed de beveiliging nog even moeilijk bij Peter en Daniel over de vloeistoffen die ze op het vliegveld hadden gekocht en nog in hun tas hadden zitten. Nu zitten we bij de gate en wachten we op een vlucht die (nog) niet geannuleerd is.

Zo’n grote reis moet natuurlijk verwerkt worden en daarvoor hebben we (Ruben W., Defne en Mayke) een model ontwikkeld dat de YOLO-formule heet. Centraal in deze formule staat de vraag hoe groot de YOLO-factor is. De YOLO factor (You Only Live Once) geeft aan hoe groot de kans is dat een groep mensen een actie uitvoert die aan het YOLO principe voldoet. Enfin, u begrijpt het wel.

Om de YOLO-factor te bepalen, is een aantal andere factoren van belang. Deze zullen we hier kort beschrijven en uitleggen aan de hand van deze terugreis. Ten eerste de groepsgrootte n. Als je met een kleine groep reist is de kans op onverwachte acties een stuk groter, doordat je sneller impulsieve keuzes kan maken. Met onze grote groep is er deze reis dan ook niet heel veel geYOLO’d. Dan het tijdstip t. In een groep stijgt het YOLO-gehalte snel naarmate de tijd vordert. Hoogtepunten vinden plaats tussen 24.00 en 04.00. Omdat in een vliegtuig en op het vliegtuig tijd niet echt bestaat had deze factor bij onze terugreis niet heel veel invloed. Denk hiernaast ook aan de radius r van de groep: de afstand tussen de groepsleden die op dat moment het verst van elkaar af zijn. Bij onze reis redelijk laag. Het leeftijdsverschil ∆l (dat tijdens de reis ook nog eens is veranderd) is een andere factor van belang en de afstand tot de dichtstbijzijnde metropool s mag ook niet ontbreken. Zo beleefden we een aantal van onze grootste YOLO-momenten in Shanghai, maar bleef het in Frankfurt nog redelijk rustig. Een lange tijd dat je wakker bent w vergroot in eerste instantie de YOLO-kans en verlaagt het na een te lange tijd. Het humeur van de omgeving heeft een wiskundige, ‘positieve’ invloed op het YOLO-gehalte. Het humeur van de omgeving was bijvoorbeeld erg laag tijdens het inzetten van Empire State of Mind (een YOLO-actie), waardoor de actie vroegtijdig moest worden afgelast.

Hiermee komen we op de volgende formule die ons model beschrijft: